Bereikbaarheid Noorderleien

We vernieuwen de Noorderleien van gevel tot gevel in dezelfde materialen als de Zuiderleien. De werken zijn opgesplitst in twee grote fases, voor en na de knip van de Leien. Er blijft autoverkeer mogelijk op twee rijstroken in elke richting. Enkel in de zone van de knip onderbreken we het autoverkeer voor de aanleg van het Operaplein, de autotunnels, ondergrondse parking en de renovatie van het premetrostation.

Bereikbaarheid voetgangers en fietsers vanaf 6 januari

Fietsers en voetgangers op de Italiëlei gebruiken de nieuwe voet- en fietspaden op de Italiëlei. Op de Rooseveltplaats is de heraanleg van het derde kwadrant volop bezig. Fietsers gebruiken het nieuwe fietspad aan de kant van de Opera.

Download hier de bereikbaarheidskaart (.pdf)


Bereikbaarheid autoverkeer vanaf 15 januari 2020

Omgeving Italiëlei vanaf 15 januari 2020

Vanaf 15 januari starten de werken eveneens in de zone tussen de Violierstraat - Fr. Rooseveltplaats en in de Osystraat.

  • De Violierstraat is doodlopend en enkel voor plaatselijk verkeer
  • De Osystraat is afgesloten voor alle verkeer, ook voor fietsers.
  • Het autoverkeer vanuit het zuiden kan via de Van Stralenstraat, de Pijlstraat en de Van Maerlantstraat de Italiëlei bereiken.
  • Autoverkeer vanuit de Van Maerlantstraat moet verplicht via de Olijftakstraat naar de Leien. Fietsers mogen in twee richtingen fietsen.
  • Autoverkeer vanuit het noorden kan via de ventweg van de Italiëlei de Gemeentestraat bereiken
  • De Van Maerlantstraat is voorbehouden voor het busverkeer richting Noorden. Een bussluis ter hoogte van het kruispunt met de Olijftakstraat moet ander verkeer verhinderen.
  • De Pijlstraat is enkelrichting van de Van Stralenstraat richting de Osystraat alsook enkelrichting van de Van Stralenstraat richting het De Coninckplein.

Download hier de bereikbaarheidskaart (.pdf)


Bovenlokaal autoverkeer

Tijdens de knip is er geen doorgaand autoverkeer mogelijk over de Leien tussen de Maria-Theresialei en de Violierstraat. Bovenlokaal verkeer sturen we zo veel mogelijk langs de Ring en de Singel. Signalisatie op de Ring leidt het verkeer naar de afrit die het dichtste bij de eindbestemming ligt. Daarvoor gebruiken we de begrippen ‘centrum noord’, centrum-oost en centrum-zuid. Op die manier vermijden we dat verkeer nodeloos het centrum doorkruist.

Neem ook eens een kijkje op www.slimnaarantwerpen.be voor de slimste route.