Hoe integreren we de Kipdorpbrug en de autotunnels?

Kipdorp
- 24 Mei 2018

Tijdens onze werken kruisen de autotunnels en de 16de-eeuwse stadsomwalling. De Kipdorpbrug - één van de vroegere toegangspoorten tot de binnenstad -  blijft ook na onze werken gedeeltelijk behouden. Hoe we deze historische brug precies integreren? Site engineer Christof doet het graag uit de doeken.

Integratie in zes stappen

Als Site engineer zorgt Christof ervoor dat de werf vlot verloopt. Daarnaast coördineert hij de integratie van de historische Kipdorpbrug met de nieuwe autotunnels. Dit verloopt in zes stappen:

  1. In de eerste fase graven we de Kipdorpbrug uit tot een diepte van 3 meter. Om de kans op scheuren tijdens de afbraakwerken te voorkomen, verstevigen we de brug met een horizontaal glasvezelnet en grout.
     
  2. Daarna maken we verticale boringen in de brugpijlers. Die vullen we met stalen profielen en grout. Hierdoor verdiepen en verstevigen we de fundering van de brugpijlers. Door middel van betonplaatjes op het brugdek beschermen we het metselwerk en voorkomen we dat de brug naar beneden schiet bij de afbraakwerken.
     
  3. We graven verder tot een diepte van 7,5 meter. Hierdoor komt de originele brug volledig bloot te liggen.
     
  4. De originele brugpijlers worden deels verwijderd waardoor de brug ‘zweeft’ op de stalen profielen uit stap 2.
     
  5. Nu zijn we klaar om aan de effectieve autotunnels te beginnen. Eerst maken we de tunnelwanden, vervolgens de dakplaat en als laatste de vloerplaat.
     
  6. Tussen de brug en de dakplaat injecteren we onder druk een laag grout. Hierdoor wordt de druk van de eigen pijlers overgedragen op de dakplaat van de nieuwe tunnel. Nadien verwijderen we de verticale stalen profielen binnen de tunnel. Daarna plaatsen we de trambrug.
"Tijdens onze werken onderzoekt de dienst archeologie de omgeving van de Kipdorpbrug. En dat is ook leuk, want er komen heel interessante vondsten uit."