Noorderleien

We vernieuwen de Frankrijklei en de Italiëlei van gevel tot gevel. Zo zien de Leien er van noord naar zuid hetzelfde uit.

Een aantal optimalisaties zorgen ervoor dat kruispunten verkeersveiliger worden.

Het Operaplein, de Rooseveltplaats en het premetrostation Opera worden het belangrijkste knooppunt van openbaar vervoer in de stad.

De belangrijkste aanpassingen op een rij:

  • Een nieuwe trambaan centraal op de Noorderleien
  • Twee rijstroken in elke richting voor doorgaand verkeer
  • Een verhoogd fietspad in rode asfalt aan beide zijden
  • Een breed voetpad tegen de gebouwen aan beide zijden
  • Een parallelweg met parkeerstroken aan beide zijden 

Archeologische Kipdorpsite

Verkennende archeologische onderzoeken wezen uit dat een groot deel van de oude Kipdorpsite uit de 16de eeuw goed bewaard is gebleven. De nieuwe autotunnels van de Italiëlei zullen deels door de pijlers van de historische Kipdorpbrug lopen. Via een speciale trambrug zal de tram over de archeologische site rijden, en ook vanuit de autotunnel zullen delen zichtbaar zijn.

Autotunnels

Onder het Operaplein hangen de autotunnels die aansluiten op de ondergrondse parking. Inclusief de helling hebben de tunnels een totale lengte van 550 meter.

Dankzij de doorzichtige wanden kan je vanuit de parking de auto's in de tunnel zien rijden. Er is ook een verbinding tussen de parking en het premetrostation.