Ann

leidend ingenieur van De Lijn

Voor ingenieurs is de Noorderlijn een project om van te smullen. Ann Rombouts, projectmanager en leidend ingenieur bij De Lijn, veranderde er zelfs van job voor. “De renovatie van het metrostation Opera is een hele uitdaging. Werken op vijftien meter diep, terwijl de tram op verdieping -2 blijft rijden.”

Ann Rombouts (42): “Waar ik het meest naar uitkijk eens de Noorderlijn is afgewerkt? Met de tram naar de stad komen. Ik woon in Stabroek. Nu kom ik meestal met de auto naar de stad. Terwijl ik in de toekomst gewoon met de fiets of de auto naar de Park & Ride in Ekeren rijd. Daar neem ik de tram, op het kruispunt van de Noorderlaan en de Ekersesteenweg.”

Nu kom ik meestal met de auto naar de stad. Terwijl ik in de toekomst gewoon met de fiets of de auto naar de Park & Ride in Ekeren rijd

Uitdaging

“Maar ik geniet ook nu al van de Noorderlijn. Zelf ben ik, als leidend ingenieur bij De Lijn, onder meer verantwoordelijk voor de werken aan het station Opera. Een droomproject. Ik veranderde er zelfs van job voor. Op -2 verbouwen we het station ‘Opera’, en op -3 komt er een nieuwe verdieping. Die ruimte ligt er al sinds de werken aan de premetro, zo’n veertig jaar geleden. Het station op -3 sluiten we dan aan op de Frankrijklei via een open helling. Zo kan de tram ondergronds doorrijden van het Astridplein tot op de Leien.”

“Waarom de Noorderlijn zo’n uitdaging is? Op het Eilandje, aan de Noorderlaan, op de Leien: overal wordt er gewerkt. Op én onder de grond. Bovendien is de werkruimte beperkt. En ondertussen moet je ervoor zorgen dat de hinder beperkt blijft. ”