William

Bruggenbouwer

William is de bruggenbouwer van de Noorderlijn. Hij coördineert de werken aan de Londenbrug, hét technisch huzarenstukje van de Noorderlijn op het Eilandje.

William De Brabanter (31) is Bouwkundig Ingenieur. Na de bouw van de Kieldrechtsluis, de grootste sluis van de wereld, kwam hij in hartje stad terecht. 

‘Dat was inderdaad even aanpassen die stedelijke omgeving. Aan de Kieldrechtsluis hadden we een zee van ruimte om te werken. Dat is hier niet het geval. In hartje stad moet je veel meer rekening houden met de omgeving en met het verkeer, zijnde automobilisten, fietsers en voetgangers. En dat is soms een uitdaging. Maar het contact met omstaanders maakt het ook fijn. Mensen zijn heel nieuwsgierig naar wat wij doen en stellen heel wat vragen. Een aantal passanten zijn technisch goed op de hoogte. We hebben zelfs vaste klanten. Zo is er een man van 81 die bijna elke maandag foto’s komt nemen.’

"Het contact met omstaanders maakt het werk ook fijn. Mensen zijn heel nieuwsgierig naar wat wij doen en stellen heel wat vragen. We hebben zelfs vaste klanten."

Bestek,set,go

Hoe je aan de bouw van een nieuwe brug begint? Voor elk groot bouwproject maakt de opdrachtgever een bestek op. Dat is eigenlijk een beschrijving waaraan het bouwwerk moet voldoen. Ook voor de Londenbrug was er zo’n bestek. Dat was ons startpunt. Als je weet hoe groot de brug moet zijn en welke lengte ze moet overspannen, kan je beginnen met het berekenen van de toestellen die de brug moeten bewegen. Eens we de plannen en het bestek hebben, gaan we op zoek naar onderaannemers voor de uitgravingen, het beton, staal,… Elke onderaannemer bestudeert zijn deel van het bestek en doet zijn eigen berekeningen. Mijn taak is om dat alles te coördineren. Ik toets ook af met de opdrachtgever. Hier zijn dat drie overheden: De Lijn als leidend ambtenaar, de stad Antwerpen en het Agentschap voor Wegen en Verkeer.


Hameistijlen en priembalken
De bouw van de nieuwe Londenbrug zal enkele weken in beslag nemen. De onderdelen worden in het atelier van Aelterman gebouwd. Dat is een firma die gespecialiseerd is in het bouwen van bruggen. De onderdelen komen per boot naar hier en worden ter plaatse gemonteerd. Eerst worden de hameistijlen geplaatst, daarop komen de priembalken. Het wegdek volgt als laatste. Het plaatsen van de onderdelen gebeurt met kranen die 700 ton aankunnen. Dat wordt dus behoorlijk spectaculair.